ادامه بحران چمن در فوتبال ایران؛ وضعیت ورزشگاه تختی هم اسفناک است

بازیکن گرجستانی پرسپولیس می‌گوید زمین ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان به درد کاشت سبزیجات می‌خورد

چمن ورزشگاه تختی تهران، ۱۲ مهر ۱۴۰۳‌- فرارو

در شرایطی که قرار است ورزشگاه تختی تهران روز شنبه ۱۴ مهر با برگزاری مسابقه میان پرسپولیس و چادرملو اردکان افتتاح شود، تصاویر منتشرشده از چمن این ورزشگاه نشان می‌دهد که مانند سایر ورزشگاه‌های ایران، وضعیت چمن آن نابسامان و زمینش ناهموار است.

براساس تصاویر موجود در رسانه‌های اجتماعی، در فاصله ۲۴ ساعت مانده تا آغاز مسابقه سرخپوشان، کارگران همچنان با ابزارهای غیرحرفه‌ای مانند بیل، فرغون و سطل رنگ در حال پر کردن فضاهای خالی چمن با تکه‌های چمن بریده‌شده از مکانی دیگرند؛ روشی برخلاف استانداردهای معمول برای کاشت چمن به صورت رول و یکدست با زیرسازی مناسب که موجب خواهد شد چمن و زمین این ورزشگاه نیز مانند ورزشگاه‌های قلعه‌حسن‌خان، اراک، نقش‌جهان، بندرانزلی، وطنی قائمشهر یا فولادشهر اصفهان ناهموار و بی‌کیفیت باشد.

هم‌زمان، علی جوادی، مدیرکل ورزش‌ و جوانان استان تهران، صبح جمعه در پاسخ به سوال مجری صداوسیما درباره آماده‌سازی چمن ورزشگاه تختی با ابزارهای ابتدایی و دورنگ بودن این چمن مدعی شد: «کارگران زیر نظر مشاور پروژه در حال ترمیم نقطه‌ای و نشاکاری چمن‌اند.  مسئله دورنگ بودن چمن هم به دلیل کاشت بذر گرمسیری است.»

او درباره اینکه چرا از چمن رولی در ورزشگاه تختی استفاده نمی‌شود، گفت: «چمن رولی موضوع‌ها و استرس خاص خود را دارد. تعداد محدودی‌اند که چمن رولی کشت و نگهداری می‌کنند که آن‌ها هم با ورزشگاه‌های دیگر قرارداد بسته‌اند. این چمن دیگر متعلق به خود مجموعه تختی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دست توجیهات درباره کیفیت پایین چمن‌ ورزشگاه‌ها، پیش از این هم از زبان سایر مدیران ورزش ایران در استان‌های مختلف شنیده شده بود. این در حالی است که با گذشت دست‌کم دو سال و نیم از آغاز روند بازسازی ورزشگاه آزادی تهران، درهای این ورزشگاه هنوز به روی علاقه‌مندان باز نشده و پایتخت ایران از داشتن حتی یک ورزشگاه استاندارد و بین‌المللی هم محروم مانده است.

ناتوانی مدیران دولتی و حکومتی ورزش ایران از بهبود وضعیت چمن ورزشگاه‌های شهرهای مختلف ایران به بحرانی بزرگ تبدیل شده است. در حالی که به‌طور نمونه در آلمان، مدیران باشگاه دورتموند با وجود آنکه چمن ورزشگاه وستفالن را ابتدای فصل تعویض کرده بودند، به دلیل اعتراض بازیکنان به نوع چمن، تنها ظرف شش روز این چمن را کاملا تعویض کردند و نوعی دیگری چمن کاشتند.

علاوه بر تمسخر و انتقادهایی که بازیکنان نامدار و خارجی تیم‌های سعودی در فصل گذشته به کیفیت پایین چمن ورزشگاه آزادی وارد کردند و سپس ادامه انتقادهای رقبای آسیایی پرسپولیس و استقلال از چمن ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان در فصل جاری لیگ نخبگان آسیا، گئورگی گولسیانی، مدافع گرجستانی پرسپولیس نیز روز پنجشنبه چمن ورزشگاه‌های ایران را مسخره کرد و گفت که زمین ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان «فقط برای کاشت سبزیجات خوب است، نه مسابقه فوتبال».

یکی از داوران بازنشسته فوتبال ایران ۲۴ شهریور در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، درباره اقدام‌های غیرقانونی و فساد مالی گسترده داوود رفعتی، دبیر کارگروه استاندارسازی ورزشگاه‌های ایران، چنین توضیح داده بود: «رفعتی که باید او را در حال حاضر، اصلی‌ترین عضو حلقه فساد مهدی تاج در فوتبال ایران بنامیم، با معرفی فردی به نام استادجو به‌عنوان تنها پیمانکار چمن موردتایید فدراسیون به هیئت‌های فوتبال و باشگاه‌ها، آنان را به تعویض چمن‌های ورزشگاه‌ها مجبور کرد تا سودی سرشار به جیب خودش برود. مثلا چمن ورزشگاه سیروس قایقران در انزلی را همین پیمانکار تعویض کرد، اما حالا کیفیت این چمن چگونه است؟ کیفیت افتضاح آن صدای اعتراض همه تیم‌ها را بلند کرده، اما رفعتی چگونه این چمن را تایید و مجوز بازی‌های لیگ برتر روی آن را صادر کرد؟»

او ادامه داد: «در ورزشگاه‌های عضدی رشت، نقش‌ جهان و فولادشهر اصفهان، شهرقدس، اراک، امام رضای مشهد، یزد، شیراز و چند ورزشگاه‌ دیگر که میزبان بازی‌های ملی، لیگ برتر و لیگ آزادگان‌اند، نیز همین اتفاق افتاد. مثلا چمن تکه‌پاره‌ ورزشگاه فولادشهر که در بازی ایران و قرقیزستان موردتمسخر رسانه‌های عربی قرار گرفت، نیز کار اعضای تیم دلالی رفعتی است. برای تعویض چمن ورزشگاه عضدی رشت، ۳۶ میلیارد تومان به استادجو پول دادند، اما حالا بروید سطح ناهموار و چمن بی‌کیفیت عضدی را ببینید. وضعیت ورزشگاه‌های حافظیه و پارس شیراز چگونه است؟ همین ورزشگاه شهرقدس (قلعه حسن‌خان) که قرار است میزبان بازی‌های آسیایی پرسپولیس و استقلال باشد، با وجود صرف هزینه چند ۱۰ میلیارد تومانی، چرا همچنان چمن استاندارد ندارد؟ همه این موارد شاهکار فردی فاسد به نام داوود رفعتی است.»

بیشتر از فوتبال